Vzdělávací nabídka
Školní vzdělávací program "Učíme se pro život"
Záměrem předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají.
Při své práci proto sledujeme tyto rámcové vzdělávací cíle:
- Rozvíjení dítěte, jeho schopnosti učení a poznávání
- Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Tyto tři ústřední rámcové vzdělávací cíle je možno považovat za základní a jejich naplňování by mělo být proto všudypřítomné. Jsou to cíle, které zahrnují porozumění a poznatky, produktivní činnosti a praktické dovednosti, hodnoty a postoje.
Uspořádání vzdělávacího obsahu školního programu
Práce s dětmi v naší mateřské škole vychází ze soustavy devíti integrovaných bloků. Při jejich výběru jsme se snažili vycházet co nejvíce z přirozeného dění a života dětí, z jejich vlastních prožitků a zkušeností.
Tyto integrované bloky obsahují základní charakteristiku, která má být pro učitelky vodítkem při volbě tematických částí, plánování a realizaci činností s dětmi, při stanovení vzdělávacích cílů a očekávaných výstupů.
U jednotlivých bloků jsou rovněž uvedeny základní vzdělávací cíle. Tyto cíle dále rozpracováváme v tematických částech a naplňujeme je konkrétními činnostmi, které by měly dětem pomoci k jejich všestrannému rozvoji, k orientaci v okolním světě, k získávání schopností a dovedností potřebných pro další vzdělávání a pro život.
Tematické části rozpracovávají učitelky ve svých třídních programech. Množství a rozsah tematických částí k jednotlivým blokům volí učitelka podle věkového složení třídy, zájmu dětí o dané téma atd. Zvolené činnosti pak musí respektovat jejich potřeby a možnosti. Učitelky si připravují týdenní plán činností, který podle potřeby a zájmů dětí průběžně doplňují.
Některé oblasti vzdělávání jsou podrobněji rozpracované v přílohách ŠVP:
Metodika ke školnímu vzdělávacímu programu
Pro lepší orientaci, zda je rozvoj jednotlivých oblastí osobnosti dítěte vyvážený, jsme si vytvořili schéma šesti stěžejních vzdělávacích oblastí. Vycházeli jsme z oblastí vzdělávání uvedených v RVP PV a zkušeností učitelek.
Pro nás jsou tyto rozpracované oblasti jakousi metodickou pomůckou, pomáhají nám uvědomit si směr, kterým se ubíráme při výchovném a vzdělávacím působení na dítě, jaké výstupy v jednotlivých oblastech očekáváme a jaké máme možnosti k naplňování vzdělávacích cílů.
Barevné rozlišení oblastí umožňuje učitelkám rychlou a snadnou orientační kontrolu, zda při tvorbě denního plánu a výběru konkrétních postupů a činností vyváženě rozvíjí všechny oblasti osobnosti dítěte.
Je nutné uvědomit si, že nesmí dojít ke striktnímu naplňování cílů pouze jedné oblasti. Cíle a možnosti (konkrétní činnosti a příležitosti) k jejich naplňování můžeme libovolně kombinovat tak, aby naše pedagogické působení mělo výsledný efekt na celou osobnost dítěte. Záleží pouze na tvořivosti učitelky.
Školní program environmentálního vzdělávání výchovy a osvěty
Doplňuje a rozpracovává základní vzdělávací nabídku školy v oblasti EVVO.
Je to celoroční téma, které se prolíná do všech ostatních tématických celků. Má pomoci při vytváření pozitivního vztahu a přístupu dětí k životnímu prostředí, při poznávání okolí našeho města, místních přírodních lokalit. Jako každá výchova, tak i ta environmentální je nejúčinnější tehdy, když začíná od nejútlejšího věku.
Co ještě navíc v logopedické třídě
Obsahuje náměty pro práci s dětmi s vadami řeči a narušenou komunikační schopností – např. dechová, fonační, artikulační cvičení - cvičení na hybnost mluvidel, rytmizační a sluchová cvičení. Tato cvičení jsou zařazována v průběhu dne (jazykové chvilky), zpravidla v návaznosti na týdenní tématický celek. Často zařazují i nácvik řeči s pohybovým vyjádřením textu nebo při grafomotorických cvičeních.
Grafomotorika krok za krokem
Obsahuje pokyny pro praktické provádění cvičení a nabídku pracovních listů – průpravných cvičení, které mohou podpořit oblasti dětského vývoje pro pozitivní vývoj psaní. Náměty pracovních listů lze různě doplňovat a obměňovat.
Cvičíme a hrajeme si
Obsahuje zjednodušený návrh činností a výchovně-vzdělávacích prostředků podporujících zdraví organismu, rozvoj pohybu a individuálních tělesných schopností a dovedností, které můžeme provádět v prostorách MŠ či venkovním prostředí.
Je zde také ukázka motivovaného cvičení s náčiním i bez něj.
Péče o (mimořádně) nadané děti
Krátce shrnuje informace o dané problematice.
Obsahuje obecnou charakteristiku nadaných dětí, upozorňuje na problémy nadaného dítěte, na způsoby identifikace nadání, na možnosti poskytované péče v naší MŠ.
Pobyt venku
Příloha obsahuje možnosti a návrhy činností ve venkovním prostředí, které napomáhají zdravému vývoji dětí.
Činnostmi rozvíjíme kromě fyzické oblasti také zvídavost dětí, jejich přirozený zájem o věci, podporujeme rozvoj citů, sociálního chování, fantazie atd.
Minimální preventivní program MŠ
Příloha upozorňuje na možná rizika vedoucí k pozdějšímu problematickému chování dětí, na nežádoucí vlivy v jejich okolí, která mohou ohrozit jejich zdravý vývoj nebo způsobit narůstání problémů dítěte.
Součástí přílohy jsou cíle MŠ v oblasti preventivního působení, formy spolupráce s odborníky a institucemi, které o děti pečují, možnosti každého pedagoga při odhalování možných rizik či jejich prevenci.
RYCHLÝ KONTAKT |
---|
Mateřská škola Slavonice |
![]() |
Kontakt naleznete zde |
Nástěnka |
---|
Co nás čeká... |
![]() |
Plánované aktivity, aktuální informace rodičům |
Novinky |
---|
Klokanovy školky |
![]() |
Projekt BIG ATCZ5 |
![]() |
Seznamování s němčinou |
Nové fotografie |
![]() |
Nejnovější fotografie z akcí v mateřské škole najdete zde |
Voňavá tajemství |
![]() |
Metodická publikace nejen pro učitele |
Mateřská škola Slavonice Brněnská 200 tel. 384 493 118 | návrhy školní dekorace: akademická malířka Zuzana Krajčovičová |