Školní rok 2014 - 2015
Také letos se děti v mateřské škole seznamovaly s německým jazykem. Získávaly tak povědomí o okolním světě, o cizím jazyce a současně si k němu vytvářely pozitivní vztah. Jazyk byl dětem nabízen formou her, které byly často doplněny rytmickými říkankami a písničkami, učily se pojmenovat věci okolo sebe, svou rodinu, zvířátka, používat některé zdvořilostní fráze aj.
Projekt realizuje Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže Tandem. Klade si za cíl zvýšit zájem o výuku němčiny na českých školách. Jedním z hlavních cílů je školení učitelů, aby si osvojili metodu jazykové animace, která se k dosažení vytyčených cílů používá. V rámci projektu bude rozšířena a nově vydána metodická příručka k samostatným realizacím česko-německé jazykové animace, kterou mohou učitelé využít při své práci. Obsahem jsou popisy vybraných aktivit a praktických pomůcek podněcujících u žáků zájem o německý jazyk. Na vytváření metodiky se svými pedagogickými materiály a praktickými zkušenostmi podílela ředitelka školy Mgr. Benešová.
Škola získala finanční podporu z projektu vyhlášeného MŠMT „Rozvojový program na podporu škol, které realizují inkluzívní vzdělávání dětí a žáků se znevýhodněním na rok 2014“. Finanční prostředky z RP byly určeny k posílení úrovně nenárokových složek platu pedagogických pracovníků (včetně asistentů pedagoga) v souvislosti se vzděláváním dětí a žáků se sociálním a zdravotním znevýhodněním.
Je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. Klade si za cíl podpořit profesní rozvoj pedagogických pracovníků mateřských škol vzdělávajících předškolní děti podle platného RVP PV v oblasti kompetencí vztahujících se k polytechnické výchově, posílení didaktických dovedností a osobnostně sociálního rozvoje. Vzdělávací program Enkaustické malování – malování horkým voskem zahrnoval činnosti rozvíjející u dětí tvořivost a estetické vnímání, zdokonalování jemné a hrubé motoriky a osvojení si věku přiměřených praktických dovedností. Lektorky ze skupiny ÚDiF (Úžasné divadlo fyziky) představily pedagogům i dětem jednoduché a snadno pochopitelné fyzikální pokusy zaměřené na základní fyzikální vlastnosti a zákonitosti.
Projekt Varianty realizovaný společností Člověk v tísni, o.p.s. je určen pedagogům pracujícím s dětmi ve věku od 3 do 9 let, je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. V rámci projektu probíhal v uplynulém školním roce dlouhodobý kurz Dialogem k respektu - Perssona Dolls. Metoda pracuje s příběhy panenek Persona Dolls, které pomáhají identifikovat potřeby konkrétních dětí a individuálně plánovat aktivity pro ně a pro celé kolektivy tříd. Pedagog má možnost jejich prostřednictvím nenásilně otevírat témata jinakosti, respektu a spravedlnosti.
Finanční dotaci jsme využili k úhradě části nákladů přepravy dětí na výuku na dětské dopravní hřiště do Jindřichova Hradce, kde děti absolvovaly vzdělávací program zaměřený na porozumění dopravním situacím, se kterými se mohou setkat v roli chodce, spolujezdce, cyklisty nebo cestujícího v dopravních prostředcích.
Proč je voda nositelkou života
Společnými činnostmi podporujeme u dětí elementární informace a povědomí o tom, že voda je základní podmínkou života na Zemi. Potřebují ji lidé, zvířata i rostliny. Voda je součástí nekonečného přírodního koloběhu.
Aktivity realizované v rámci projektu
Sýkorka modřinka a Cestování vodní kapky
Děti si nejlépe osvojí takové dovednosti, vědomosti a návyky, které jsou spojené s prožitkem, které si samy vyzkouší v nejrůznějších činnostech.
Do mateřské školy za námi přijely lektorky z centra ekologické a globální výchovy Cassiopeia, které pro děti v MŠ připravily dva vzdělávací programy. Děti se hravou formou seznámily nejen se sýkorkou, ale i s dalšími ptáky naší přírody, zjistily také, jak se rodí nový ptáček, kdo se o něj stará, co mu chutná a proč ptáci mohou létat. Součástí programu byly také ukázky fotografií, skutečných ptačích hnízd, vajíček, pírek. Program byl obohacen o pohybové, smyslové a tvůrčí aktivity.
O vodě v přírodě, o svých proměnách a dobrodružném putování světem vyprávěla dětem vodní kapka Jára. Příběh obohacený o jednoduché pokusy, pohybové a dramatické prvky dětem přiblížil koloběh vody a jeho důležitost pro všechny živé organismy.
Také letos jsme se vydali „uklízet“ svět v rámci celosvětové akce pod názvem Clean up the World – Ukliďme svět! Smyslem této akce však není pouze uklízet, ale přimět lidi k zájmu o stav životního prostředí, k aktivnímu postoji. Počasí nám moc nepřálo, ale my jsme i přesto vyrazili na naučnou přírodovědnou stezku, kde každoročně napravujeme bezohledné chování některých lidí k místu, kam si často chodíme hrát, kde se učíme, kde můžeme odpočívat a těšit se z krás přírody. Často nás překvapí, co všechno jsou lidé schopni v přírodě odhodit. Tentokrát nás ale překvapilo také to, že odpadků jsme nasbírali „pouhé“ dva a půl pytle. V minulých letech jich bylo ze stejného úseku i pět. S úklidem našeho okolí nám přišli pomoci také rodiče dětí.
Na trase naučné stezky se děti setkávají s různými vodními zdroji, najdeme tu i čističku odpadních vod. Vysvětlili jsme si její funkci, povídali jsme si o tom, jak můžeme my lidé chránit přírodu, vodu a její obyvatele.
Bádáme, zkoumáme, objevujeme
Při zkoumání vody a přírodnin využíváme lupy, mikroskop, vyhledáváme informace v encyklopedii, pozorujeme, poznáváme přírodu všemi smysly...
Vzdělávací program pro děti připravilo občanské sdružení Hamerský potok z Jindřichova Hradce.
První část programu: PLŽI
Děti se hravou formou seznamovaly se zástupci plžů, s jejich vzhledem, způsobem života atd. Dozvěděli jsme se např., že plži nemají tělo, ale zato mají jednu nohu. Vyzkoušeli jsme si, jak se jim po jedné noze „šlape“, a už je nám jasné, proč se říká, že je někdo pomalý jako šnek. Prohlédli jsme si ulity místních i cizokrajných plžů, skládali jsme obrázky šnečků, poslouchali pohádku o šnečkovi Honzíkovi, který poznával další příbuzné a kamarády ze své říše. Šnečky jsme si také vymodelovali. Děti byly pozorné, dokázaly vyprávět svoje zkušenosti a vědomosti o plžích, drobné úkoly splnily na jedničku. Za to dostaly omalovánku vodního plže. Na celé naše společné povídání o plžích dohlížela africká plží slečna Vlastička (oblovka žravá).
Druhá část programu: RYBY
Na začátku celého povídání byl jeden malý neveselý rybníček. Ten však pod rukama dětí postupně ožíval. Při stavbě rybníčka jsme se naučili pojmenovat některé zástupce vodních obyvatel, poznat je podle charakteristických rysů, poznali jsme další živočichy a ptáky, kteří se v blízkosti vody zdržují. Ani tentokrát nechyběla pohádka. S kapříkem Petříkem a pstruhem Puntíkem jsme prožili napínavý příběh, který nám současně přiblížil život ryb. Na závěr jsme si udělali výstavu „úlovků“ – papírové rybičky si děti vybarvily.
Třetí část vzdělávacího programu:PLAZI
Lektorka Hana Krejčová tentokrát za dětmi přijela s vyprávěním o plazech. Najdeme je na souši i ve vodě nebo v její blízkosti. Hadi u většiny lidí budí přinejmenším respekt, mnohdy i strach. S ještěrkami jsme na tom zpravidla o něco lépe. Tato rychlá a mrštná zvířátka se před námi dokážou velmi rychle ukrýt, a tak je v přírodě zahlédneme jen velmi zřídka. Želvy se od předešlých zástupců liší především krunýřem, který kryje jejich tělo. Dozvěděli jsme se o těchto zvířatech mnoho zajímavých informací, prohlédli jsme si hadí kůži, vyhledávali jsme shodné hady podle jejich zbarvení, pojmenovávali jsme části těla ještěrky, sestavovali jsme jejich obrázky z dílů aj. Odvážnější děti si pohladily Olivera – živou užovku červenou.
Čtvrtá část vzdělávacího programu:HMYZ
Program Hmyz se věnuje hmyzu obecně, aby děti získaly základní představu o tom, jak hmyz vypadá a kde všude ho mohou potkat. Zvláštní zřetel je ale brán na hmyz žijící u vody a ve vodě, protože v tomto prostředí je nezastupitelnou složkou potravy ostatních živočichů, a to jak dospělci hmyzu, tak i jeho larvy, které často žijí ve vodě. Vodní hmyz je pro malé děti skupinou živočichů, kterou znají málo, a proto se tento program snaží o přiblížení života hmyzu pod vodou i v její bezprostřední blízkosti. Vyprávění o životě „hmyzáčků“ bylo vhodně doplněno obrázky a interaktivními aktivitami, nechyběla ani živá ukázka.
RYCHLÝ KONTAKT |
---|
Mateřská škola Slavonice |
![]() |
Kontakt naleznete zde |
Nástěnka |
---|
Co nás čeká... |
![]() |
Plánované aktivity, aktuální informace rodičům |
Novinky |
---|
Projekt EduSTEM ATCZ220 |
![]() |
Se Sokolem do života |
![]() |
Mateřská škola s podporou šablon 2 |
![]() |
Nové fotografie |
![]() |
Voňavá tajemství |
![]() |
Metodická publikace nejen pro učitele |
Mateřská škola SlavoniceBrněnská 200 tel. 384 493 118 | návrhy školní dekorace: akademická malířka Zuzana Krajčovičová |
Prohlášení o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací ve formátu pdf se otevře v novém okně.