Probíhající projekty
Šablony OP JAK (Operační program Jan Amos Komenský) navazují na úspěšnou realizaci šablon I., II. a III. z OP VVV a pokračují tak v celostní podpoře českého vzdělávacího systému.
Projekt bude podporovat tyto oblasti:
- Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ
- Inovativní vzdělávání dětí v MŠ
- Odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání v MŠ
ZREALIZOVANÉ AKTIVITY (2023-2025):
Školka vzhůru nohama aneb Na návštěvě u netopýrů
MŠ s podporou šablon I - OP JAK, registrační číslo CZ.02.02.XX/00/22_002/0004864
Za dětmi přijela do školky netradiční návštěva. Z třeboňské záchranné stanice pro handicapovaná a poraněná volně žijící zvířata za námi přijela paní Olga Růžičková se svým kolegou Karlem. Karel je netopýr rezavý, kterého do záchranné stanice donesli lidé, kteří ho našli zraněného ve městě. V záchranné stanici ho dali zase dohromady, ale kvůli chybějícímu křídlu se už nemohl vrátit do volné přírody, tak se z něj stal lektor programů pro děti.
Během netopýřího programu jsme si poslechli pohádku o netopýřici Lucce, která nám řekla spoustu zajímavostí ze života netopýrů. Věděli jste třeba, že v letních netopýřích koloniích žijí jenom samice a mláďata? Že někteří netopýři létají do svého zimoviště až 2000 kilometrů? Že se běžně dožívají 30-50 let? Po pohádce jsme si v rámci hry vyzkoušeli, jak se netopýr orientuje v prostoru a na závěr dostal slovo Karel. Pozorovali jsme, jak se krmí, zkoušeli jsme, jestli uslyšíme jeho výkřiky a na závěr jsme si ho mohli pohladit. (19.11.2024)
Veselá věda - Voda / Barvy
MŠ s podporou šablon I - OP JAK, registrační číslo CZ.02.02.XX/00/22_002/0004864
Rybičky, Žabky: Voda
V každém dítěti se skrývá malý badatel. Kdo že ten badatel je? To nám objasnila chytrá sova, která k nám do školky přijela s lektorkou Jitkou a Veselou vědou. Správný badatel bádá, zkoumá, objevuje. Třída Žabek a Rybiček se proměnila na malou „laboratoř“, kde jsme zkoumali vodu a poznávali její úžasné vlastnosti. Při jednoduchých, zajímavých pokusech jsme, jako správní badatelé, používali i laboratorní pomůcky. S chytrou sovou jsme si zopakovali koloběh vody, proč je voda důležitá pro život a k čemu všemu slouží. (14.11.2024)
Kuřátka, Ovečky: Barvy
Přijela k nám paní Jitka z Veselé vědy se svou modrou sovou, která na nás po celou dobu dohlížela. Jelikož se třída proměnila v “laboratoř” a děti v “badatele”, zkusili jsme podle instrukcí zkoumat, pojmenovávat a míchat různé barvy pomocí slečny Pipety a dalších laboratorních pomůcek. Děti rozeznávaly barvy a lektorka s kreslenými obrázky vyprávěla příběh o tom, jak vznikla duha. Dozvěděli jsme se také, že zvířata vidí jinak než lidé. Na konci programu jsme se se sovou a paní lektorkou rozloučili a budeme se těšit na další badatelské činnosti. (14.11.2024)
Projektový den se zdravotní tématikou: Zachraň kamaráda
MŠ s podporou šablon I - OP JAK, registrační číslo CZ.02.02.XX/00/22_002/0004864
Jak už název programu napovídá, děti si zahrály na záchranáře. Do školky si z domova přinesly oblíbeného plyšáka, na kterém si první pomoc vyzkoušely.
Děti se učily a prakticky si vyzkoušely: poskytnout adekvátně první pomoc v rámci svého věku, orientaci na lidském těle, kde se nachází životně důležité orgány, jaké jsou základní životní funkce, správně reagovat v nenadálé situaci – jak nepanikařit a přivolat pomoc, co dělají jednotlivé složky IZS. Na profesionální resuscitační figuríně si prakticky vyzkoušely záklon hlavy (zajištění dýchacích cest), nepřímou srdeční masáž. (5.11.2024)
Projekt Zdraví dětem 2. část: Zdravík a Jedlík poznávají přírodu
MŠ s podporou šablon I - OP JAK, registrační číslo CZ.02.02.XX/00/22_002/0004864
Ve středu 5. června za námi přijela lektorka z projektu Zdraví dětem s programem „Jak Zdravík s Jedlíkem poznávají přírodu“. Seznámili jsme se se Zdravíkem a Jedlíkem – s plyšovými kluky, kteří byli úplně jiní. Děti porovnávaly, v čem jsou kluci jiní a proč je jeden štíhlý sportovec a druhý kulatý jako kulička. Povídali jsme si o správných stravovacích návycích, o tom, že je důležité pravidelně a zdravě jíst a také o tom, že pohyb je super způsob, jak se udržovat ve formě.
Potom jsme pomocí pohádkového příběhu vyrazili se Zdravíkem, Jedlíkem a jejich kamarády na tábor. Cílem celého programu bylo naučit děti kladnému vztahu k přírodě, poznat lesní zvířata a jejich stopy, naučit se, které houby můžeme sbírat a které by nám mohly ublížit nebo jaké ptáky můžeme v přírodě potkat. Celým příběhem se také prolínala důležitost skutečného přátelství a přednost opravdových zážitků před virtuální realitou. Informacemi nabyté dopoledne ukončil sportovní blok, kdy jsme se protáhli při tancování, cvičení a několika pohybových soutěžích. (5.6.2024)
Projekt Zdraví dětem 1. část: Staň se hrdinou – kamarádi, pojďte s námi, pomáhejme všem vždy rádi
Vzdělávací program byl zaměřený na chování dětí v rizikových situacích a na prevenci letních úrazů. Nejstarší děti (Rybičky, Žabky) navštívil Kryštůfek záchranář. Kryštůfek je plyšová hračka, která pomáhá zraněným a nemocným dětem na palubách sanitních vozů. Snižuje jejich úzkost a obavy, pomáhá i dětem na urgentním příjmu v nemocnici. Ulehčuje práci záchranářům, doktorům i zdravotnickému personálu, protože s pomocí hračky lze mnohdy snadněji navázat potřebný kontakt s dítětem a získat jeho spolupráci při vyšetřování či ošetřování náhle vzniklého onemocnění či traumatu.
Děti si s Kryštůfkem formou zábavných pohybových aktivit a říkanek osvojily důležitá telefonní čísla a jednotlivé postupy při úrazech, učily se správně reagovat na dané situace. Připomněli jsme si také ochranné pomůcky, bez kterých bychom neměli sednout na kolo, jak se chovat u vody, zkoušeli jsme si ucelené postupy, jak se v jednotlivých situacích zachovat, abychom neohrozili sebe ani ostatní. Všichni jsme si vyzkoušeli, jak zavolat pomoc (155), jak je důležité se správně představit a popsat, co se stalo, kde jsme a na co je dobrá aplikace Záchranka.
Na konci programu jsme pořádně protáhli tělo při cvičení a tancování.
Cílem projektu bylo, aby děti
1. získaly povědomí o prevenci úrazů při sportovních aktivitách a tím eliminovaly rizika úrazu - „Sportuj s citem“,
2. si osvojily zásady bezpečného chování v souvislosti s ochranou vlastního zdraví - „Chovej se (jezdi) s rozumem“,
3. získaly povědomí o tom, jak se zachovat v případě ohrožení zdraví či života druhého, tzn. vědět, co dělat, na koho se obrátit - „Pomáhej srdcem“. To je nejvyšší prioritou a hlavním smyslem celého projektu. (17.5.2024)
Jak nevychovat z dítěte oběť či agresora
Podporovaná oblast: Odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání v MŠ
Malá digitální univerzita - Logické hry II
Malá digitální univerzita - Logické hry I
Dobrý start do základní školy
Podporovaná oblast: Odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání v MŠ
Malá technická univerzita - Stavitel věží
4. lekce
Lektorka Malé technické univerzity P. Čechová k nám opět dorazila vybavená speciálními pomůckami, různými stavebními materiály a sadou technických výkresů, podle kterých jsme stavěli věže. Předcházelo tomu seznámení s tématem projektového dne, řekli jsme si, jaké věže známe a k čemu slouží. Pak přišly na řadu kreativní činnosti, děti stavěly věže podle svých představ. U všech staveb jsme si ověřili získané poznatky – pro stabilitu výškových budov je důležitá pevná a široká základna a správné vázání stavebních materiálů.
Wellbeing (pocit tělesné a duševní pohody) – kurz na klíč pro celou sborovnu
Podporovaná oblast: Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ
Teoreticko – praktický vzdělávací program, který byl zaměřen na tělesnou a duševní pohodu pedagogů a jeho důležitosti pro vzdělávací výsledky. Cílem bylo zdokonalit kompetence pedagogů v oblasti wellbeingu, k nalézání pocitu smysluplnosti v pracovním i osobním životě.
Malá technická univerzita - Stavitel mostů
3. lekce
Malá technická univerzita - Malý architekt
2. lekce
Také dnes k nám přijela lektorka Pavla Čechová s kufrem plným stavebních kostek a speciální soupravou prvků a výkresů. Co jsme se naučili tentokrát? Např. co je to technický výkres a čtení v něm, kdo je architekt, stavební dozor, co je to půdorys, obvodové zdi a příčky. Děti stavěly domy podle vlastních návrhů a vytvářely půdorysy domů podle technických výkresů. Závěrečná část byla velmi tvořivá. Stavěli jsme půdorysy domů včetně vybavení z nasbíraných přírodnin. Děti pracovaly ve dvojicích nebo malých skupinkách, učily se tak spolupracovat, domlouvat se, řešit společně zadaný úkol, popsat svoji práci. Na závěr všichni získali osvědčení (diplom), které je pro děti odměnou, nikoli hodnocením. (18.10.2023)
Malá technická univerzita - Stavitel města
Ve středu 20.9.2023 proběhl první z řady projektových dnů, které připravujeme pro nejstarší děti ve spolupráci s neziskovou organizací Malá technika z.ú.
Dobrý start do základní školy
Podporovaná oblast: Odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání v MŠ
Setkání v MŠ se zúčastnili: učitelky MŠ, učitelka ZŠ Mgr. Vendulka Bitalová, rodiče s dětmi.
Cílem setkání bylo: Informovat rodiče o školní zralosti a připravenosti dítěte na roli školáka, co a jak se dá trénovat před nástupem dítěte do školy, jak můžeme dítěti pomoci zvládnout začátky v první třídě. Poskytnout rodičům prostor a informace pro včasné rozmyšlení všech faktorů spojených s nástupem jejich dětí na základní školu. Aktivní zapojení rodičů do průběhu setkání formou diskuze.
Spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci dětí v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví dětí při vzdělávání
Podporovaná oblast: Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ
Nejen děti, ale i zaměstnanci mateřské školy se stále vzdělávají. S kurzem zaměřeným na předcházení rizikům úrazů dětí i dospělých a poskytování první pomoci za námi přijela lektorka Mgr. Pavlína Miltová ze společnosti PMEDUCA. Zaměřila se přímo na situace, které se mohou stát ve vzdělávacím zařízení dětí. Mimo praktickou první pomoc probrala lektorka na kurzu také vybavení lékárničky, chronická onemocnění, která mohou vyústit v akutní stav, právní problematiku podávání léků dětem ve vzdělávacím zařízení. (9.3.2023)