Školní rok 2020 - 2021
Mateřská škola s podporou šablon 2
Projekt bude podporovat tyto oblasti
- Personální podpora - školní asistent
- Vzdělávání pedagogických pracovníků - matematická pregramotnost, polytechnické vzdělávání
- Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv
- Komunitně osvětová setkávání
- Projektové dny v MŠ a mimo MŠ
Projektový den: Život včel, včelařství a včelí produkty
Co jsme se dozvěděli z vyprávění včelaře: Jak včela vypadá, čím se živí, kde včelí rodiny (včelstva) žijí, jak to funguje v úlu. Jak se narodí včela – podívali jsme se do „včelí porodnice“. Význam včel. Co by se stalo, kdyby z přírody zmizely. Čím se včela řídí v přírodě. Jak se včely dorozumívají. Co je to „včelí rojení“. Jak vzniká med a jiné včelí produkty. Jak se včelař o včely stará, co k tomu používá. Co dělají včely a včelaři v zimě. Jak poznáme včelu od jiných zástupců podobného hmyzu. Kdy a jak používají včely žihadlo, jak se chovat při setkání se včelou, jak postupovat, když nás přece jen bodne.
Rámec společného setkání byl předem připravený, obsah jsme přizpůsobili zájmu dětí. Děti se aktivně zapojovaly, včelař často zkušenosti a informace sdělené dětmi pouze doplnil, přidal zajímavosti. Výklad byl spojený s prezentací na interaktivní tabuli (fotografie, zvuky, krátká videa), ukázkou reálných včelařských pomůcek a včelích produktů. Použití některých pomůcek si děti vyzkoušely.
Činnosti ve skupinkách:
- Ochutnávka medu
Společně jsme přemýšleli, jaký je med (jak voní, chutná, jakou má barvu, konzistenci), říkali jsme si, proč je dobré ho jíst. Medová svačinka – chléb s medovým máslem, čaj s medem.
- Svět pod lupou
Pozorovali jsme květy, včely, pylové rousky, surový propolis, plást (včelí dílo vystavěné bez rámků), vosk.
- Simulační a smyslové hry
Do kterého úlu patřím (čich).
Na vetřelce (hmat).
Sběr pylu a nektaru z květin (jemná motorika, dechová výdrž).
Sladký nektar (chuť).
Zatoulaná včelka (sluch).
- Pracovní list
Včelař při práci (vybrat pomůcky, které ke své práci potřebuje).
Včelí schovávačka (vybarvování podle symbolů).
Projektový den: S Lískulkou za keři a stromy
Třídy Rybičky, Žabky a Motýlci navštívily výukové centrum Zahrada u řeky v Třebíči. V úvodu nás přivítaly lektorky Iveta Machátová, Lenka Zbranková a Štěpánka Nováková a děti namotivovaly krátkým příběhem o Lískulce, která nás provázela celým výchovným programem. V zahradě byly připravené obrázky kvetoucích rostlin, plodů a drobných živočichů, které si děti našly, pojmenovaly je a poté se podle nich rozdělily na menší skupiny. V zahradě byly připravené tři stanoviště. První skupina dětí obcházela s paní lektorkou zahradu, pojmenovávaly si jednotlivé stromy a keře, pozorovaly detaily s pomocí lupy, sbíraly květy a lístečky do přibližovacího kelímku. Druhá skupina zahájila činnost motivovanou rozcvičkou na téma stromy, při které si zopakovaly části stromu (koruna, kmen, kořeny). Činnost pokračovala výtvarným tvořením z přírodnin. Děti si mohly vybrat mezi tvorbou stromu nebo keře. Na vytištěný obrys nalepovaly lístečky, úlomky kůry nebo květy ze stromů a keřů ze zahrady. Kořeny vybarvovaly hnědou prstovou barvou a volná místa dokreslily pastelkami. Třetí skupina si vyráběla skřítky z nalezených klacíků a vlny, obličeje dokreslily fixem. Děti dostaly za úkol vymyslet svému skřítkovi jméno. Každý si svého skřítka odvezl domů na památku. Děti se na jednotlivých stanovištích vystřídaly. Mezi jednotlivými činnostmi využily zahradu k volné hře, např. pískoviště, hra na zahradní xylofon, přírodní domeček z keřového porostu. Na závěr si děti zopakovaly hromadně s lektorkami motivovanou rozcvičku Na stromy a rozloučily se s Lískulkou.
Projektový den: Péče o zvířata v zoologických zahradách
V ZOO učitelky rozdělily děti do dvou skupin, skupinky se v činnostech vystřídaly.
1. skupina - děti pod vedením učitelky plnily úkoly z naučné brožurky ZOO Pro chytré hlavičky z naší ZOO školičky:
- kvízy - charakteristické znaky zvířat, stopy (přiřazení správné odpovědi)
- hádanky
- omalovánky se zvířaty ze ZOO
- pexeso se zvířátky
- význam a činnost zoologických zahrad – nejsou jen místem pro odpočinek a zábavu, hlavním cílem je chov a rozmnožování ohrožených druhů živočichů a programy na jejich zpětné vysazování do přírody
- práce ošetřovatele v ZOO – zajistit základní potřeby chovaných zvířat (krmení, napájení, ustájení, úklid)
- chování v ZOO – pohyb pouze po návštěvnických cestách, nekrmit zvířata, nedráždit je, nesnažit se o fyzický kontakt, chovat se tiše, neničit zeleň, nedotýkat se elektrických ohradníků
- pomoc zoologickým zahradám - adopce zvířat, koupě zážitku nebo vstupenek
- druhy zvířat v ZOO – momentálně přes 100 druhů např. hyeny, lvi, pumy, pštrosi, velbloudi, lamy aj.
Projektový den: Pojďme poznat zvířátka naší přírody
V první části programu dal František Kunc prostor nejdříve dětem, mohly vyjádřit své názory a zkušenosti, pak následovala ukázka živých sov a dravců s výkladem.
Projektový den v MŠ: Kouzelné bylinky
Mateřská škola s podporou šablon 2 / CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_063/0013205
Ke Včelkám a Motýlkům si letos bylinková babička přizvala na pomoc odborníka. S výkladem o bylinkách za dětmi přišla Jana Bochníčková, která se věnuje přírodním zahradám, pěstování bylinek a výrobě léčivých a kosmetických produktů. Zasvětila nás do kouzel vůní, chutí a léčitelství, k tomu přidala trochu voňavého vyprávění o pampeliškové a makové víle. Společně s dětmi prozkoumala naši školní bylinkovou zahrádku. Dozvěděli jsme se zajímavosti o našich bylinkách, ke všem jsme přivoněli, některé i ochutnali.
Tento projekt dětem umožnil získat nové poznatky, které si nejlépe ukládáme v kontextu s prožitky a emocemi. Děti mohly v činnostech přirozeně zapojit všechny svoje smysly, aktivně se účastnit bádání a objevování.
Setkávání předškoláků s němčinou pokračuje v projektu EduSTEM
Trvání projektu: 1.11. 2019 – 31.10. 2022
Němčina hrou v projektu EduSTEM
V. Benešová